Έτσι θα μεταμορφωθεί η περιοχή γύρω από τη Νέα Τούμπα!

Από voria.gr : Υπογειοποίηση της Κλεάνθους, πλατείες, υπόγεια πάρκινγκ, πεζοδρομήσεις, check points, φωτοβολταϊκά και πράσινες ζώνες στο ΕΧΣ για την ανάπλαση Αλάνας
Πηγή: voria.gr
Έτσι θα μεταμορφωθεί η περιοχή γύρω από τη Νέα Τούμπα!

Σε city break προορισμό, ως υπερτοπικό πυρήνα αναφοράς για τη Θεσσαλονίκη, με πράσινο, μάλιστα, πρόσημο, θέλει να μετατρέψει την «Αλάνα της Τούμπας» το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για τη «Νέα Τούμπα», ένα φιλόδοξο πρότζεκτ για την ανακατασκευή του θρυλικού γηπέδου του ΠΑΟΚ και το λίφτινγκ της περιοχής που αποτιμάται σε πάνω από 100 εκατ. ευρώ και, πλέον, τρέχει με γοργούς ρυθμούς, καθώς η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) βγήκε ήδη σε δημόσια διαβούλευση.

Με car-free και bike-friendly χαρακτηριστικά, πράσινες ζώνες και διαδρόμους περιπάτου, με υπόγεια πάρκινγκ και αρμονική ενσωμάτωση νέων χρήσεων -από μουσεία, συνεδριακούς χώρους, κέντρα αποκατάστασης και εμπορικά καταστήματα έως σινεμά, αναψυκτήρια και Γωνιά Ανακύκλωσης-, το σχέδιο ανάπλασης μιας έκτασης περίπου 120 στρεμμάτων με ταυτόχρονη ανακατασκευή του γηπέδου θέλει να προσδώσει ξανά στοιχεία γειτονιάς στην Τούμπα, αλλά και να αναδείξει ως νέο τοπόσημο της πόλης το υπερσύγχρονο γήπεδο του ΠΑΟΚ. Το ύφος, δηλαδή, είναι: «Νέα Τούμπα, και για τους πολίτες».

Ανατροπή στα κυκλοφοριακά δεδομένα: Υπόγεια Κλεάνθους, σήραγγα στη Μ. Ασίας

Πώς φιλοδοξεί το ΕΧΣ να πετύχει τα παραπάνω; Οι παρεμβάσεις δεν πρόκειται να είναι ριζικές, με την έννοια της μεγάλης εργοταξιακής κλίμακας που αλλοιώνει τον χαρακτήρα της Αλάνας, αλλά... τόσο όσο. Βασικός κρίκος στην αλυσίδα της ανάπλασης είναι η υπογειοποίηση της Κλεάνθους, στο τμήμα της από τη συμβολή με την οδό Μικράς Ασίας έως και λίγα μέτρα πριν τη Γρηγορίου Λαμπράκη, με κάλυψη του ορύγματος που δημιουργείται στα σημεία εισόδου και εξόδου με αυτές με βιοκλιματικές κατασκευές υψηλού αρχιτεκτονικού πρόσημου. Μία τέτοια κυκλοφοριακή ρύθμιση επιτυγχάνει αφενός τη μη διακοπή της κυκλοφορίας σε ημέρες αγώνων και αφετέρου δίνει τη δυνατότητα να δημιουργηθεί πάνω από την οδό μία ολόκληρη πλατεία, κερδίζοντας, έτσι, επιπλέον αστικό πράσινο, περιορισμό της όχλησης από την ηχορύπανση και έναν ενιαίο χώρο συγκέντρωσης πολιτών - είτε έχουν την ιδιότητα του φιλάθλου είτε του περιπατητή/επισκέπτη/τουρίστα. Στόχος, εξάλλου, του όλου πρότζεκτ με τις συνοδές και υποστηρικτικές χρήσεις που προτείνει είναι η Αλάνα να αποτελεί πόλο έλξης όχι μόνο τις ώρες και ημέρες διεξαγωγής αγώνα, αλλά σε καθημερινή βάση, τόσο σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο όσο και σε εθνικό και διεθνές, με έμφαση στον αθλητικό τουρισμό. Μάλιστα, από τα 119,5 στρέμματα της περιοχής παρέμβασης, περίπου το 1/3 (48,6 στρέμματα) αφορά το γήπεδο, ενώ δεν προβλέπεται καμία μείωση κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων. Εάν, δε, συνυπολογιστεί και το υπογειοποιημένο τμήμα της οδού Κλεάνθους -περί τα 3 στρέμματα-, η έκταση των ελευθέρων κοινόχρηστων χώρων θα είναι ακόμη μεγαλύτερη εφόσον υλοποιηθεί το πρότζεκτ.

Στο ίδιο πλαίσιο, η οδός Μικράς Ασίας, που τέμνει την Κλεάνθους και έμενε επίσης κλειστή τις ημέρες αγώνων, διατηρεί απρόσκοπτη την κυκλοφοριακή ροή, παραμένουσα στη σημερινή της στάθμη. Το τμήμα νοτίως της, που παραχωρήθηκε στον ΠΑΟΚ, προτείνεται να λειτουργήσει ως πύλη εισόδου - σημείο ελέγχου στις γηπεδικές εγκαταστάσεις διαμέσου υπέργειας ζεύξης. Έτσι, η οδός ουσιαστικά μετατρέπεται σε σήραγγα που επιτρέπει να αναπτυχθούν τεχνητές διαμορφώσεις και επίπεδα με κλίμακες και ράμπες ανόδου έως τη στάθμη της υπέργειας κατασκευής. Αυτές οι διαμορφώσεις φυσικά θα πλαισιωθούν από χώρους φύτευσης - πρασίνου, στάσης και αναμονής κοινού με αστικό εξοπλισμό για την εξυπηρέτηση του συνολικού χώρου ως σημείο αναμονής ελέγχου και εισόδου στο γήπεδο, καθώς και σημείο εισόδου – εξόδου του υπόγειου χώρου στάθμευσης που προτείνεται να δημιουργηθεί κάτω από αυτήν.

Τρία υπόγεια πάρκινγκ

Τα υπόγεια πάρκινγκ, λοιπόν, προτείνεται να είναι συνολικά τρία: οι δύο χώροι πρόκειται να είναι υπόγειοι πλησίον επί της οδού Κλεάνθους. Ο τρίτος χώρος προτείνεται να χωροθετηθεί στο νότιο άκρο της Λαμπράκη, μεταξύ των οδών Παπαηλιάκη και Κλεάνθους. Αθροιστικά, εκτιμάται πως η χωρητικότητα τους θα αγγίζει τις 1.000 θέσεις. Ταυτόχρονα, σε ακτίνα λιγότερων των 1.000 μέτρων, υπάρχει και το PolisPark στην περιοχή του Ιπποκρατείου, με άλλες 535 θέσεις. Σημειώνεται ότι στους υπολογισμούς της κυκλοφοριακής μελέτης επικουρικά λαμβάνεται υπόψη και η δυνατότητα χρήσης μέρος ή του συνόλου αυτού του υπόγειου ιδιωτικού χώρου στάθμευσης που ικανοποιεί τις απαιτήσεις του νόμου μετά από προγραμματική σύμβαση της ΠΑΕ ΠΑΟΚ με τον ιδιοκτήτη.

Απεικόνιση των υπογείων θέσεων στάθμευσης που προτείνονται στο ΕΧΣ/Μελετητής: Τάκης Δούμας, αρχιτέκτων-μηχανικός, πολεοδόμος

Σε ό,τι αφορά τα δύο υπόγεια πάρκινγκ στην Κλεάνθους -αμφότερα εντός των ορίων των παραχωρηθέντων στον ΠΑΟΚ ακινήτων- προτείνεται να συνδέονται μεταξύ τους υπογεία κάτω από την οδό Μικράς Ασίας, με υπέργειες εισόδους και εξόδους ανά κατατεύθυνση επί αυτής και υπόγειες εισόδους και εξόδους στο υπογειοποιημένο τμήμα της Κλεάνθους. Προτείνεται, δε, να διαμορφωθούν σε υπόγειες στάθμες με χωρητικότητα τουλάχιστον 230 θέσεων ανά στάθμη.

Σε ό,τι αφορά τον τρίτο υπόγειο χώρο στάθμευσης, προτείνεται σε διαμορφωθεί σε τρεις υπόγειες στάθμες με επίγεια τμήματα μόνο την είσοδο-έξοδό του και τις κάθετες επικοινωνίες και εξαερισμούς, με χωρητικότητα τουλάχιστον 125 θέσεων ανά στάθμη. Η είσοδος και έξοδος του υπόγειου χώρου στάθμευσης για τον υπολογισμό των κυκλοφοριακών επιβαρύνσεων θα είναι από τη διανοιγόμενη οδό Παπαηλιάκη και η υλοποίησή του θα γίνει μετά από σύναψη της αντίστοιχης προγραμματικής σύμβασης με τον δήμο Θεσσαλονίκης.

Οι παραπάνω προτεινόμενοι χώροι στάθμευσης ικανοποιούν συνολικά την απαίτηση που τέθηκε με την τροπολογία παραχώρησης εκτάσεων στον ΠΑΟΚ, σύμφωνα με την οποία από τις 600 θέσεις που ορίζονται οι 200 τουλάχιστον θα πρέπει να βρίσκονται εντός χώρου των νέων εγκαταστάσεων ή σε άμεση επαφή με αυτές και οι υπόλοιπες να βρίσκονται σε ιδιόκτητο ή δημόσιο ή δημοτικό ακίνητο που να μην απέχει από τις εξυπηρετούμενες εγκαταστάσεις πάνω από 1 χιλιόμετρο. Σε κάθε περίπτωση, επιτρέπεται η επιλογή της δημιουργίας ενός χώρου στάθμευσης εντός των παραχωρημένων ακινήτων που θα καλύπτει τον συνολικό αριθμό θέσεων του παραπάνω νόμου.

Η μεταφορά των χώρων στάθμευσης πέριξ του γηπέδου σε αντίστοιχους υπόγειους χώρους που συνδέονται υπογείως κάτω από την οδό Μικράς Ασίας με υπέργειες εισόδους και εξόδους επί αυτής και υπόγειες εισόδους και εξόδους στο υπογειοποιημένο τμήμα της οδού Κλεάνθους ολοκληρώνουν την επίτευξη της βασικής στόχευσης και υπερκαλύπτουν την απαίτηση για 200 θέσεις στάθμευσης εντός των παραχωρημένων ακινήτων.

Υπενθυμίζεται ότι, σήμερα, για τις ανάγκες του συλλόγου διατίθενται μόλις και μετά βίας 320 θέσεις, 80 μπροστά από τις θύρες των επισήμων (1, 2, 3), στον περίβολο, και άλλες 240 στο νότιο και βόρειο αύλειο χώρο του όμορου σχολικού συγκροτήματος, κι αυτές μετά από συμφωνία μεταξύ της ΠΑΕ και της σχολικής επιτροπής!

Πάνω από 25.000 άτομα στο γήπεδο μέσα σε δύο ώρες μέσω Μετρό

Βασική στόχευση του ΕΧΣ, που εκπόνησε ομάδα μελετητών με επικεφαλής των αρχιτέκτονα μηχανικό και πολεοδόμο, Τάκη Δούμα, είναι η μετακίνηση των οπαδών με το Μετρό, μέσω του σταθμού Παπάφη, που απέχει περί τα 900 μ. από το γήπεδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο μέγιστος αριθμός μετακίνησης και εξυπηρέτησης επιβατικού κοινού είναι τα 450 άτομα ανά συρμό με συχνότητα προσέγγισης 20 συρμών ανά ώρα. Ως εκ τούτου, τις 2 ώρες πριν την έναρξη του αγώνα μπορούν να μετακινηθούν προς το γήπεδο πάνω από 25.000 άνθρωποι, που με τα σημερινά δεδομένα υπερβαίνει κατά 5.000 τουλάχιστον άτομα τον αριθμό των χρηστών που προσεγγίζουν το γήπεδο με το αυτοκίνητο. Στους εξυπηρετούμενους χρήστες προστίθενται και οι πλέον των 2.000 ατόμων που θα εξυπηρετούνται από τους προτεινόμενους νέους χώρους στάθμευσης. 

Για την εξυπηρέτηση της μετακίνησης των πεζών από τον σταθμό Παπάφη στο νέο γήπεδο και έως την οδό Λαμπράκη, προτείνεται η αστική ανάπλαση των οδών Μαραθώνος και ∆ιογένους στο πλαίσιο δημιουργίας μίας συνδετήριας διαδρομής που θα πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφάλειας και απρόσκοπτης διαδρομής για οχήματα, πεζούς και ποδήλατα, μαζί με τον κατάλληλο αστικό εξοπλισμό και τις ανάλογες αισθητικές επεμβάσεις.

Στο ΕΧΣ δεν προκύπτει αναγκαιότητα για διαφοροποίηση των υφιστάμενων γραμμών του ΟΑΣΘ ούτε των στάσεων της αστικής συγκοινωνίας. Ούτως ή άλλως, η πρόσβαση στο νέο γήπεδο προορίζεται να εξυπηρετείται κατά συντριπτικό βαθμό από το Μετρό και συγκεκριμένα τον σταθμό Παπάφη.

Οι προτάσεις για τις υπόλοιπες οδούς

Ταυτόχρονα, προτείνεται υποβάθμιση του κυκλοφοριακού ρόλου της οδού Αδαμίδη, η οποία παραμένει ως έχει στο τμήμα της από οδό Λαμπράκη έως οδό Πραξαγόρα, και προτείνεται πεζοδρόμηση του υπόλοιπου τμήματος έως τη Μ. Ασίας. Για το πεζοδρομημένο τμήμα της οδού Παπαηλιάκη (από οδό Λαμπράκη έως οδό Σουανίδη), προτείνεται η μετατροπή του σε οδό διπλής κατεύθυνσης, ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση στον προβλεπόμενο υπόγειο χώρο στάθμευσης πλησίον του Πολιτιστικού Κέντρου. Προτείνεται, δε, η δημιουργία κυκλικών κόμβων στις διασταυρώσεις Κλεάνθους - ∆ιογένους, Μ.Ασίας - Τυρολόης, Λαμπράκη - Ευαγόρα.

Το επιδιωκόμενο λειτουργικό αποτέλεσμα αυτών των παρεμβάσεων αφορά, μεταξύ άλλων, στην αναίρεση της σημερινής στρεβλής κατάστασης όπου κλείνουν για την κυκλοφορία τα τμήματα της Κλεάνθους και της Μ. Ασίας στο ύψος του γηπέδου για τους αγώνες του ΠΑΟΚ. Έτσι, και καθώς η κυκλοφορία πλέον θα διεξάγεται απρόσκοπτα στο σύνολο της περιοχής παρέμβασης, θα απομειώνονται οχλήσεις στον πληθυσμό οι οποίες προκαλούνται σήμερα από αυξημένους κυκλοφοριακούς φόρτους σε παρακείμενους άξονες, αποδίδοντας, κυκλοφοριακά, μια πολύ πιο βιώσιμη κατάσταση.

Mε την προτεινόμενη χωρική οργάνωση, η Αλάνα και το γήπεδο αντιμετωπίζονται πλέον ως ένα ενιαίο σύνολο το οποίο, μέσω της αναβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος και της αισθητικής του χώρου, τη βελτίωση της προσβασιμότητας, καθώς και της αναδιοργάνωσης και αναμόρφωσης των διαδικασιών διαχείρισης του δημόσιου χώρου και του αστικού τοπίου, δύναται να αποτελέσει έναν νέο υπερτοπικό πόλο λειτουργιών και αναψυχής, ισχυρής δυναμικής και εμβέλειας, με τη σύναψη, βέβαια, προγραμματικών συμβάσεων του Δικεφάλου τόσο με τον δήμο Θεσσαλονίκης όσο και με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Από το πετρέλαιο στα φωτοβολταϊκά

Ένα γεγονός που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι ότι το γήπεδο του ΠΑΟΚ μέχρι σήμερα θερμαίνεται -ακόμη- με πετρέλαιο, καθώς δεν υπάρχει σύνδεση με φυσικό αέριο. Μετά την εφαρμογή των προτάσεων του ΕΧΣ, τόσο στον χώρο των νέων γηπεδικών εγκαταστάσεων όσο και στις εγκαταστάσεις των υπόλοιπων χρήσεων εντός της περιοχής παρέμβασης οι ενεργειακές ανάγκες αφενός προτείνονται να καλυφθούν από τη χρήση φυσικού αερίου, που έτσι κι αλλιώς υπάρχει δίκτυο στην περιοχή, και αφετέρου από δράσεις ενεργειακής εξοικονόμησης και χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με στόχο τη μηδενική κατανάλωση πετρελαίου. Έτσι, για την επίτευξη μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, αλλά και για την εξοικονόμηση ενέργειας σε μία, έτσι κι αλλιώς, εξαιρετικά ενεργοβόρα εγκατάσταση, προτείνεται η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων για την αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας σε δομικές κατασκευές και κτήρια του νέου γηπέδου.

...και Γωνιά Ανακύκλωσης

Ένα άλλο μεγάλο περιβαλλοντικό ζήτημα που εγείρεται στη ΣΜΠΕ, που συνυπογράφουν ο Τάκης Δούμας και ο περιβαλλοντολόγος Ευθύμιος Μουτσιάκης, είναι αυτό της διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Η προβλεπόμενη αύξηση της επισκεψιμότητας αναμένεται να απογειώσει και την παραγωγή σκουπιδιών. Για την καλύτερη διαχείριση και απομάκρυνση όλων των ρευμάτων ανακύκλωσης που προκύπτουν από τον χώρο του γηπέδου κρίνεται σκόπιμη η υλοποίηση γωνιάς ανακύκλωσης όπου, σε οριοθετημένο χώρο στην έκταση της γηπεδικής εγκατάστασης, θα υπάρχει ειδική συλλογή των αστικών ανά ξεχωριστό ρεύμα αποβλήτου. Εκεί θα οδηγούνται και θα αποθηκεύονται προσωρινά ανά ξεχωριστό ρεύμα τα παραγόμενα αστικά στερεά και θα απομακρύνονται από το συλλογικό σύστημα αποκομιδής του δήμου, αλλά και από άλλα εναλλακτικά συστήματα.

Συνοπτικά οι κυριότερες παρεμβάσεις

Ο χώρος της ιστορικής Αλάνας περικλείεται από τις οδούς Λαμπράκη, Αδαμίδου, Μικράς Ασίας, Κλεάνθους, έναν ανώνυμο πεζόδρομο και την Παπαηλιάκη. Η Αλάνα χαρακτηρίζεται κυρίως από την ύπαρξη του γηπέδου του ΠΑΟΚ και περιμετρικά του συγκεντρώνεται ένα μεγάλο ποσοστό κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων όπως το ανοιχτό δημοτικό κολυμβητήριο, ο Ιερός Ναός της Αγίας Βαρβάρας, τα σχολικά συγκροτήματα, το Πολυδύναμο ∆ημοτικό Πνευματικό Κέντρο του δήμου Θεσσαλονίκης, καθώς και ελεύθεροι κοινόχρηστοι χώροι πρασίνου.

Απεικόνιση της περιοχής παρέμβασης/Μελετητής: Τάκης Δούμας, αρχιτέκτων-μηχανικός, πολεοδόμος

Οι βασικές παρεμβάσεις που προτείνονται σε αυτή την έκταση, με λίγα λόγια, είναι:

- Από τα συνολικά 119,5 στρέμματα της περιοχής παρέμβασης, οι νέες γηπεδικές εγκαταστάσεις θα εκτείνονται στα 48,6, δηλαδή το κυρίως... πιάτο θα παραμένει η Αλάνα.

- Οι συνοδές εγκαταστάσεις του γηπέδου περιλαμβάνουν τη διαμόρφωση κεντρικής πύλης εισόδου - σημείου ελέγχου, τεχνητές διαμορφώσεις με κλίμακες και ράμπες, φυτοτεχνικές διαμορφώσεις, χώρους πρασίνου, ελεύθερους χώρους και υπόγειο πάρκινγκ.

- Στο υπόλοιπο τμήμα της περιοχής παρέμβασης, με το ΕΧΣ προωθείται η διάνοιξη οδών, η διαπλάτυνση πεζοδρόμων, νέες πεζοδρομήσεις, δημιουργία νέων κοινόχρηστων χώρων και υπόγειου χώρου στάθμευσης και τροποποιήσεις στη ρυμοτομία κάποιων ΟΤ.

- Διατηρούνται, επίσης, και αυξάνονται σε κάποιες περιπτώσεις οι κοινωφελείς και κοινόχρηστες χρήσεις που ήδη υπάρχουν. Η έκταση αυτών ανέρχεται σε 38,6 στρέμματα.

- Οι πεζόδρομοι διαμορφώνονται σε έκταση 7,9 στρεμ. Σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση, σχεδόν διπλασιάζονται.

- Υπογειοποιείται τμήμα της οδού Κλεάνθους μεταξύ των οδών Γρ. Λαμπράκη και Μ. Ασίας και αποδίδεται ο υπέργειος χώρος που ελευθερώνεται ως κοινόχρηστος.

- Δημιουργούνται κυκλικοί κόμβοι στις διασταυρώσεις Κλεάνθους - Διογένους, Μ. Ασίας - Αδαμίδου.

- Για την εξυπηρέτηση της μετακίνησης των πεζών από τον σταθμό Παπάφη στο νέο γήπεδο και έως την οδό Λαμπράκη προτείνεται η αστική ανάπλαση των οδών Μαραθώνος και Διογένους.

Συνοπτικά οι προβλέψεις για το οδικό δίκτυο και τις υποδομές πεζή κυκλοφορίας στην περιοχή:

- Υπογειοποίηση τμήματος της οδού Κλεάνθους μεταξύ των οδών Γρ. Λαμπράκη και Μ. Ασίας με κάλυψη και απόδοση του υπέργειου χώρου ως κοινόχρηστου - Διατήρηση του λειτουργικού ρόλου της οδού στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας.

- Μετατροπή του πεζόδρομου Παπαηλιάκη σε οδό διπλής κυκλοφορίας για την εξυπηρέτηση του δημιουργούμενου πάρκινγκ και των σχολικών μονάδων.

- Αλλαγή χάραξης Μ. Ασίας σε μικρό τμήμα με διατήρηση του λειτουργικού της ρόλου.

- Πεζοδρόμηση τμήματος των οδών Ευαγόρα και Αδαμίδη.

- Σύνολο υφιστάμενων πεζόδρομων, διαπλατύνσεων πεζόδρομων και νέες πεζοδρομήσεις σε έκταση 7,9 στρεμ. Βελτίωση των συνθηκών πεζής κυκλοφορίας.

- Δημιουργία κυκλικών κόμβων στις διασταυρώσεις Κλεάνθους - Διογένους, Μ. Ασίας - Αδαμίδου. Απομάκρυνση φαναριών και βελτίωση της αίσθησης άνεσης κυκλοφορίας.

- Δημιουργία τριών υπόγειων χώρων στάθμευσης συνολικής χωρητικότητας 1.000 θέσεων.

- Προτείνεται η αστική ανάπλαση των οδών Μαραθώνος και Διογένους με διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και αναβάθμιση του ρόλου τους στη πεζή μετακίνηση και χρήση
ποδηλάτου μεταξύ στάσης Μετρό Παπάφη και Αλάνας Τούμπας.

Τι μπορεί να δημιουργηθεί στην Αλάνα

Οι προτεινόμενες χρήσεις:

- Μεγάλες και Ειδικές αθλητικές εγκαταστάσεις

- Μικρές αθλητικές εγκαταστάσεις

- Πολιτιστικές εγκαταστάσεις.

- Κέντρα αποθεραπείας - αποκατάστασης ημερήσιας νοσηλείας

- Εργαστήρια φυσικοθεραπείας.

- Κέντρα φυσικής και ιατρικής αποκατάστασης

- Χώροι συνάθροισης κοινού/ Συνεδριακά κέντρα.

- Εμπόριο και παροχή προσωπικών υπηρεσιών.

- Εστίαση.

- Αναψυκτήρια.

- Αναψυχή, εξαιρουμένων των κέντρων διασκέδασης.

- Κτήρια (Υπέργεια, Υπόγεια)

- Γήπεδα Στάθμευσης αυτοκινήτων μέχρι 3,5 τόνους κοινής χρήσης, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων.

- Γωνιές ανακύκλωσης.

- Εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας: Φωτοβολταϊκά συστήματα επί κτηρίων και άλλων δομικών κατασκευών

- Σταθμοί κεραιών ραδιοτηλεοπτικού σήματος και τηλεφωνίας (επί κτηρίων).

- Νηπιαγωγεία

- Ελεύθεροι Χώροι - Αστικό Πράσινο

- Πολιτιστικές εγκαταστάσεις.

- ∆ιοίκηση τοπικής κλίμακας.

- ∆ευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσια, Λύκεια)

- Θρησκευτικοί χώροι.

- Κοινωνική πρόνοια.

Οι προτάσεις, όπως αναφέρεται στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) το σχεδίου, συνίστανται:

- στην ανάδειξη της ταυτότητας και του χαρακτήρα του χώρου

- στη δημιουργία συνδέσεων περιβαλλοντικά φιλικών με το σύνολο της πόλης, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα ένα εύκολο σύστημα μετακινήσεων (πεζών, ποδηλάτων, τροχοφόρων)

- στην ενιαία αντίληψη αντιμετώπισης του ανοικτού δημόσιου και του ιδιωτικού χώρου

- στην εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της ισορροπίας των φυσικών πόρων, στην αποδοτικότητα της ενέργειας και των ενεργειακών πηγών

- στη δημιουργία υποδομών εξυπηρέτησης πεζών, με αναβάθμιση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών και των επιφανειακών επιστρώσεων των πεζοδρομίων και δημιουργία πεζοδρόμων

- στη δημιουργία υποδομών εξυπηρέτησης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΑΜΕΑ), που σήμερα είναι... μετρημένες στα δάχτυλα, όπως προκύπτει από επιτόπια έρευνα των μελετητών.

Είναι λογικό ότι το νέο γήπεδο, με τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές, θα αποτελεί πόλο έλξης διεθνούς εμβέλειας. Η νέα λειτουργική δυναμική που επιδιώκεται από το ΕΧΣ, σε συνδυασμό με τα χαρακτηριστικά της ευρύτερης περιοχής (πυκνοκατοικημένη, με κατ' εξοχήν αστικά χαρακτηριστικά και μείξη χρήσεων γης), καθιστούν αναγκαία την πρόβλεψη παρεμβάσεων προς την πλευρά της αναβάθμισης του δημόσιου χώρου σε μια ευρύτερη περιοχή γύρω από το γήπεδο.

Επίσης, καθιστούν αναγκαία και την πρόβλεψη των αναγκαίων χώρων στάθμευσης και των κατάλληλων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, προκειμένου η ενσωμάτωση του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ να γίνει σύμφωνα με σύγχρονες πολεοδομικές και περιβαλλοντικές παραμέτρους που συνδυάζουν ρεαλισμό και σεβασμό στην ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής.

Mε την προτεινόμενη χωρική οργάνωση, η Αλάνα και το γήπεδο αντιμετωπίζονται πλέον ως ένα ενιαίο σύνολο το οποίο, μέσω της αναβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος και της αισθητικής του χώρου, τη βελτίωση της προσβασιμότητας, καθώς και της αναδιοργάνωσης και αναμόρφωσης των διαδικασιών διαχείρισης του δημόσιου χώρου και του αστικού τοπίου, δύναται να αποτελέσει έναν νέο υπερτοπικό πόλο λειτουργιών και αναψυχής, ισχυρής δυναμικής και εμβέλειας, με τη σύναψη, βέβαια, προγραμματικών συμβάσεων του Δικεφάλου τόσο με τον δήμο Θεσσαλονίκης όσο και με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Διαβάστε ακόμη...