Η νέα Τούμπα αλλάζει τα δεδομένα στην περιοχή

Από paok24.com: Το PAOK24 ανοίγει τον φάκελο της νέας Τούμπας μέσα από μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έρευνα του Τζώρτζη Ναλμπάντη που αναλύει το πώς το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ θα φέρει μια σειρά κοσμογονικών αλλαγών στο σύλλογο, στην γύρω περιοχή, αλλά και σε όλη την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Πηγή: paok24.com
Η νέα Τούμπα αλλάζει τα δεδομένα στην περιοχή

Στο πρώτο μέρος της έρευνας, αναλύθηκαν τα δεδομένα γύρω από το πώς το νέο «σπίτι» του Δικεφάλου θα φέρει τεράστια αύξηση στα εισιτήρια.

Το δεύτερο μέρος της έρευνας εστίασε στις επιπτώσεις που δημιουργεί ένα νέο γήπεδο στα οικονομικά και αγωνιστικά δεδομένα μιας ομάδας.

Τα νέα είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά για τους ιδιοκτήτες ακίνητων της περιοχής, ενώ όσοι ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε ακίνητα στην περιοχή της Τούμπας μάλλον θα πρέπει να βιαστούν. Αμερικάνικες έρευνες (Tu, 2005; Feng & Humphreys, 2018) σημειώνουν ότι οι τιμές real estate είναι υψηλότερες όταν το ακίνητο βρίσκεται πλησίον ενός (νέου) γηπέδου.

Σε μια πρόσφατα δημοσιευμένη έρευνα, Αμερικανοί ερευνητές στα συμπεράσματα τους σημειώνουν ότι κάθε οικιστική μονάδα πλησίον του γηπέδου αυξάνει την αξία της κατά μέσο όρο κατά $2,214 (Feng & Humphreys, 2018). Σε παρόμοια συμπεράσματα καταλήγουν και ευρωπαϊκές έρευνες.

Συγκεκριμένα μια έρευνα από την Γερμάνια με αντικείμενο τις επιπτώσεις νέων γηπέδων σε πυκνοκατοικημένες περιοχές σημειώνει ότι οι νέες εγκαταστάσεις καθιστούν τις γειτονίες πέριξ του γηπέδου ιδιαιτέρως ελκυστικές. Επίσης παρατηρείται μια αύξηση της αξίας της γης που κυμαίνεται από 1.3% μέχρι 2% (Ahlfeldt & Maennig, 2009).

Μια ακόμη ερευνά από το διακεκριμένο London School of Economics, καταλήγει επίσης στο ίδιο συμπέρασμα και παρατηρεί αύξηση των τιμών real estate στο Λονδίνο που αγγίζει σχεδόν το 17% (!) μετά την ανέγερση νέων γηπέδων (Ahlfeldt & Kavetsos, 2014). Όσον αφορά την δημιουργία νέων επιχειρήσεων στην περιοχή του νέου γηπέδου, οι έρευνες δεν δείχνoυν να υπάρχει κάποια σημαντική συσχέτιση. Παρατηρείται όμως μια οριακή αύξηση της απασχόλησης σε επιχειρήσεις εστίασης και ποτών που βρίσκονται σε ακτίνα περίπου δυο χιλιομέτρων από το νέο γήπεδο (Harger, Humphreys, & Ross, 2016). Επίσης μια παρεμφερή έρευνα παρατηρεί αύξηση μισθών στις εν λόγω επιχειρήσεις (Coates & Humphreys, 2003).

Τα γήπεδα όμως δεν έχουν μόνο θετικές επιδράσεις. Αμερικάνικες έρευνες παρατηρούν αύξηση της κίνησης αλλά και της εκπομπής καυσαερίων την ημέρα των αγώνων (Humphreys & Ruseski, 2019). Ο σχεδιασμός για υπογειοποίηση της οδού Κλεάνθους, η δημιουργία χώρων πρασίνου, πολιτισμού και αναψυχής σίγουρα θα μειώσουν αισθητά την περιβαλλοντική επιβάρυνση που υφίσταται ήδη η περιοχή εδώ και πολλές δεκαετίες λόγω του παλαιού γηπέδου.

Εκεί που θα πρέπει να δοθεί όμως ακόμα μεγαλύτερη προσοχή είναι στην προσβασιμότητα του γηπέδου και στην μείωση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης της περιοχής. Η ερευνά που διεξήχθη πριν από περίπου δυο χρονιά για τον τρόπο μετακίνησης των επισκεπτών-φιλάθλων από και προς το γήπεδο, δείχνει ότι η ΠΑΕ ΠΑΟΚ κινείται στην σωστή κατεύθυνση, αλλά συνάμα κατέδειξε και το νούμερο 1 πρόβλημα που θα πρέπει να επιλύσει. Σε αυτή την ερεύνα έγινε σαφές ότι η μεγαλύτερη πλειοψηφία των επισκεπτών-φιλάθλων (το 64% για την ακρίβεια) χρησιμοποιεί το Ι.Χ. Ενώ ο κάτοικος της Θεσσαλονίκης, θα έχει μελλοντικά την δυνατότητα μετακίνησης με την χρήση του Μετρό (προβλέπεται στάση πλησίον του νέου γηπέδου), όπως γνωρίζουμε, ειδικά στα μεγάλα παιχνίδια, χιλιάδες φίλαθλοι εκτός Θεσσαλονίκης επισκέπτονται το γήπεδο.

Με την δυνατότητα χωροθέτησης παρκινγκ πλησίον του γηπέδου να είναι περιορισμένη (προβλέπονται περίπου 1.000 θέσεις στάθμευσης σε ακτίνα 700 μέτρων από το γήπεδο), θα πρέπει να βρεθούν επιπλέον λύσεις. Παρόμοια προβλήματα έλλειψης χώρων στάθμευσης στο εξωτερικό έχουν λυθεί με την χρήση „park-n-ride". Δηλαδή, με μεγάλα υπαίθρια πάρκινγκ σχετικά πλησίον του γηπέδου που γειτνιάζουν με κεντρικούς οδικούς άξονες (εθνική οδός, περιφερειακή οδός κτλ.) και στα οποία σταθμεύει ο επισκέπτης-φίλαθλος κατά την ημέρα του αγώνα και μεταφέρεται στο γήπεδο με ειδικά λεωφορεία που πραγματοποιούν δρομολόγια ανά τακτά χρονικά διαστήματα και χωρίς επιπλέον οικονομική επιβάρυνση (π.χ. στο Frist-Walter-Stadion της Kaiserslautern τα δρομολόγια πραγματοποιούνται ανά πέντε λεπτά, με το δημοτικό „park-n-ride" χωρητικότητας 2,800 θέσεων να βρίσκεται σε απόσταση έξι χιλιομέτρων).

Παρεμφερείς λύσεις είναι εφικτές και για την Νέα Τούμπα. Η δημιουργία ενός τέτοιου χώρου πλησίον της Τούμπας – εφαπτόμενου της περιφερειακής θα ήταν ιδιαιτέρως επωφελής για τους κάτοικους της περιοχής και για τους επισκέπτες-φίλαθλους. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσαν να τύχουν εκμετάλλευσης και υφιστάμενοι χώροι. Για παράδειγμα το παρκινγκ του Θέατρου Γης, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 2.5 χιλιομέτρων από το γήπεδο έχει χωρητικότητα 4.332 θέσεων και θα προσφέρονταν για μια λύση τύπου „park-n-ride".

** Ο Τζώρτζης Ναλμπάντης σπούδασε νομική με ειδίκευση στο οικονομικό δίκαιο στην Χαϊδελβέργη και συνέχισε τις σπουδές του με ένα μεταπτυχιακό στο „European and International Business Law" στην Βιέννη, το οποίο ολοκλήρωσε επιτυχώς με την διατριβή του να πραγματεύεται την εφαρμογή και νομιμότητα κανονισμών της ΦΙΦΑ στα πλαίσια του ευρωπαϊκού δικαίου. Έπειτα ακολούθησε και ένα δεύτερο μεταπτυχιακό στο „Sport Management" στην Κολωνία με αντικείμενο διατριβής του: "Το πρόβλημα αγωνιστικής ισορροπίας του ελληνικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου". Από τον Οκτώβριο του 2012 εργάζεται ως ερευνητής και διδάσκοντας στην Σχολή Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Tübingen, όπου και ολοκλήρωσε την διδακτορική του διατριβή με διάκριση summa cum laude. Αντικείμενο της διατριβής του ήταν η οικονομετρική ανάλυση της ζήτησης και προσφοράς αθλητικών γεγονότων, για την οποία τιμήθηκε με την υποτροφία João Havelange Research Scholarship από την διεθνή ομοσπονδία ποδοσφαίρου ΦΙΦΑ και το Διεθνές Ινστιτούτο Αθλητικών Σπουδών CIES. Ο Τζώρτζης Ναλμπάντης στα πλαίσια των ερευνητικών του καθηκόντων έχει συνεργαστεί με κλαμπ (VfB Stuttgart), λίγκες (DFL, Bundesliga) και ομοσπονδίες (UEFA, FIFA). Έχει δημοσιεύσει βιβλία και άρθρα σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά.

Βιβλιογραφία

Ahlfeldt, G. M., & Kavetsos, G. (2014). Form or function?: the effect of new sports stadia on property prices in London. Journal of the Royal Statistical Society. Series A (Statistics in Society), 169-190.

Ahlfeldt, G., & Maennig, W. (2009). Arenas, arena architecture and the impact on location desirability: the case of Olympic Arenas' in Prenzlauer Berg, Berlin. Urban studies, 46(7), 1343-1362.

Bradbury, J. C. (2019). Determinants of revenue in sports leagues: An empirical assessment. Economic Inquiry, 57(1), 121-140.

Coates, D., & Humphreys, B. R. (2003). The effect of professional sports on earnings and employment in the services and retail sectors in US cities. Regional Science and Urban Economics, 33(2), 175-198.

Feddersen, A., & Maennig, W. (2009). Arenas versus multifunctional stadiums: Which do spectators prefer?. Journal of Sports Economics, 10(2), 180-191.

Feng, X., & Humphreys, B. (2018). Assessing the economic impact of sports facilities on residential property values: A spatial hedonic approach. Journal of Sports Economics, 19(2), 188-210.

Ginesta, X., & de San Eugenio, J. (2014). The use of football as a country branding strategy. Case study: Qatar and the Catalan sports press. Communication & Sport, 2(3), 225-241.

Harger, K., Humphreys, B. R., & Ross, A. (2016). Do new sports facilities attract new businesses?. Journal of Sports

Economics, 17(5), 483-500.

Humphreys, B., & Ruseski, J. (2019). Geographic determinants of infant health: The impact of sports facility construction projects. Working paper. West Virginia University.
Jakar, G. S. & Szymanski, S. (2021). Enduring love: The long-term effect of a new stadium. Working Paper. University of Michigan.
Tu, C. C. (2005). How does a new sports stadium affect housing values? The case of FedEx field. Land Economics, 81(3), 379-395.

Διαβάστε ακόμη...