A+ A A-

Η Πόλις ΔΕΝ εάλω!

«.. Αυτές τις ημέρες διάβαζα δημοτικά τραγούδια

Για τ΄άθλα των κλεφτών και τους πολέμους

Πράγματα συμπαθητικά, δικά μας, γραικικά.

Διάβασα και τα πένθιμα για τον χαμό της Πόλης.

Πήραν την πόλιν, πήραν την, πήραν τη Σαλονίκη.

Και τη φωνή που εκεί που οι δυο εψέλναν

ζερβά ο βασιλιάς και δεξιά ο Πατριάρχης

ακούστηκε κι είπε να πάψουν πια.

Πάψτε παπάδες τα χαρτιά και κλείστε τα Βαγγέλια.

Πήραν την πόλιν πήραν την, πήραν τη Σαλονίκη.

Όμως εκείνο που με άγγιξε πιο πολύ ήταν το άσμα το Τραπεζούντιο

με την παράξενή του γλώσσα

και με τη λύπη των Γραικών των μακρινών εκείνων

που ίσως όλο πίστευαν θα σωθούμε ακόμη.

Μα αλίμονο μοιραίον πουλίν

από την πόλη έρτε

μες σο φτερούλιν' αθ εν' χαρτίν περιγραμμένον

κι ουδέ σην άμπελον κονεύ μηδέ σο περιβόλιν

επήεν και εκόνεψεν σου κυπαρίσσ' τη ρίζαν.

Οι αρχιερείς δε δύνανται ή δε θέλουν να το διαβάσουν

Σέρας υιός γενήκασεν αυτός που το παίρνει το χαρτί

Και το διαβάζει κι όλο φύρεται

Σίτα αναγνώθ' αιτα να κλαίει

Σίτα να κρούει την κάρδιαν

Να αλί εμάς να βάι εμάς

η Ρωμανία πάρθεν...» (Κων/νος ΚΑΒΑΦΗΣ)

Αν η 29η Μαΐου είναι ημέρα πένθους για τον Ελληνισμό, διότι φέρνει στη μνήμη μας την άλωση της Πόλης από τους Οθωμανούς το 1453, άλλο τόσο αποφράς είναι για το Γένος μας και ή 13η Απριλίου, διότι κατ αυτήν έπεσε ή Πόλη το 1204 στους Φράγκους. Το δεύτερο γεγονός δεν υστερεί καθόλου σε σημασία και συνέπειες έναντι του πρώτου. Αυτή είναι σήμερα η κοινή διαπίστωση της ιστορικής έρευνας. Από το 1204 η Πόλη, και όλη η Αυτοκρατορία της Νέας Ρώμης, δεν μπόρεσε να ξαναβρεί την πρώτη της δύναμη. Το φραγκικό χτύπημα εναντίον της ήταν τόσο δυνατό, που έκτοτε η Κωνσταντινούπολη ήταν «μία πόλη καταδικασμένη να χαθεί» (Έλ. Αρβελέρ).

Στις 13 Απριλίου 1204, με την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης και την προσωρινή κατάλυση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, ολοκληρώνεται η Δ΄ Σταυροφορία που ξεκίνησε για την κατάληψη των Αγίων Τόπων, που κατείχαν οι Μουσουλμάνοι και με πρωτοβουλία του Πάπα Ιννοκέντιου Γ΄ το 1201 «πνευματικού πατέρα» των δύο βασικών επεκτατικών μέσων της φραγκοπαπικής εξουσίας, της «Ιεράς Εξετάσεως» (Inquisitio) και της Ουνίας (ως ιδέας). Το σχέδιο προέβλεπε τη συγκέντρωση των Σταυροφόρων στη Βενετία και από εκεί θα κατευθύνονταν στην Αίγυπτο, όπου θα άρχιζαν τις στρατιωτικές επιχειρήσεις, με σκοπό την κατάληψη της Ιερουσαλήμ. Συνεργάτης αυτόκλητος παρουσιάσθηκε ο δόγης (δούκας) της Βενετίας Δάνδολος με το στόλο του. Σκοπός ανομολόγητος η εκτροπή της Δ΄ Σταυροφορίας από τους Αγίους Τόπους στην Κωνσταντινούπολη. Επρόκειτο για καλά οργανωμένο σχέδιο, που αποσκοπούσε στο να δοθεί ισχυρό χτύπημα στην Ορθόδοξη Αυτοκρατορία, που περνούσε περίοδο κάμψεως λόγω της εντάσεως του τουρκικού κινδύνου. Κατά τα δυτικά χρονικά, μάλιστα, κάποιοι Λατίνοι άρχοντες αρνήθηκαν να συμμετάσχουν, όταν έμαθαν την αλλαγή του σκοπού της Σταυροφορίας. Οι περισσότεροι όμως συμβιβάστηκαν από οικονομική ανάγκη .Έμειναν κυρίως οι «μυημένοι» στη συνωμοσία κατά της Νέας Ρώμης κάτω από την «πνευματική» ηγεσία του Πάπα και την στρατιωτική του Δόγη, που μετέβαλε την Βενετία σε θαλασσοκράτειρα δύναμη με την εκμηδένιση του «Βυζαντίου».

Ανάμεσα σε αυτούς που είδαν με καλό μάτι την επιχείρηση ήταν και οι Ενετοί. Λαός ναυτικός, επιζητούσαν την αύξηση της επιρροής τους στην Ανατολή εις βάρος της Γένουας και της Πίζας, που ήταν οι κύριοι ανταγωνιστές τους. Επιπροσθέτως ήθελαν να πάρουν εκδίκηση για τη σφαγή των συμπατριωτών τους, στη διάρκεια των αντιπαπικών ταραχών στην Κωνσταντινούπολη το 1182.Από την άλλη πλευρά, το Βυζάντιο σπαρασσόταν από εμφύλιες διαμάχες και την καταστροφική πολιτική των τελευταίων Κομνηνών και της δυναστείας των Αγγέλων. Βρισκόταν σε προφανή παρακμή, ενώ είχαν αρχίσει οι αποσχιστικές τάσεις από φιλόδοξους τοπάρχες. Τέλος εκτός των άλλων ο λαός στέναζε και από τη βαριά φορολογία.

«Δεν μπορούσαν να φαντασθούν ότι υπήρχε στον κόσμο τόσο οχυρή πόλη. Είδαν τα υψηλά τείχη, τους ισχυρούς πύργους, τα θαυμαστά παλάτια, τις μεγάλες εκκλησίες, που ήταν τόσες πολλές ώστε κανείς δεν θα το πίστευε αν δεν τις έβλεπε με τα μάτια του. Τo μήκος της, το πλάτος της, έδειχναν πως ήταν Βασιλεύουσα»

Με τα λόγια αυτά περιγράφει τις πρώτες του εντυπώσεις ο ιστορικός και εκ των ηγετών της Σταυροφορίας Γοδεφρείδος Βιλλεαρδουίνος

Στις 12 Απριλίου 1204, οι Σταυροφόροι πραγματοποίησαν την τελική τους έφοδο κατά της Κωνσταντινούπολης, η Πόλη έπεσε. Για τρεις μέρες οι «Στρατιώτες του Χριστού» επιδόθηκαν σε παντός είδους βανδαλισμούς και φρικαλεότητες. Δεν δίστασαν να βεβηλώσουν ακόμη και ιερούς χώρους, ανεβάζοντας στον πατριαρχικό θρόνο μία πόρνη, σύμφωνα με τον ιστορικό Νικήτα Χωνιάτη.

Για τα επόμενα 59 χρόνια ο ελλαδικός χώρος θα ζήσει υπό καθεστώς Φραγκοκρατίας. Η συμπεριφορά των σταυροφόρων απεκάλυψε την φραγκική Δύση, εκατόν πενήντα χρόνια μετά το εκκλησιαστικό σχίσμα κανείς δεν φανταζόταν ότι η Πόλη θα έκρυβε τόσο ανεκτίμητους θησαυρούς. Επί πολλά χρόνια τα δυτικά πλοία μετέφεραν θησαυρούς στη Δ. Ευρώπη, όπου και σήμερα κοσμούν εκκλησίες, μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, π.χ. Άγιος Μάρκο στη Βενετία. Ένα μέρος των θησαυρών (κυρίως χειρόγραφα) καταστράφηκε. Μέγα μέρος, από τους «βυζαντινούς» θησαυρούς του Αγίου Μάρκου εκποιήθηκε το 1795 από την Βενετική Δημοκρατία για πολεμικές ανάγκες

Η τάξη θα αποκατασταθεί το 1261, με την εκδίωξη των Λατίνων και την ανασύσταση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας από τον Μιχαήλ Παλαιολόγο.Η Τέταρτη Σταυροφορία, μόνο κατ' όνομα υπήρξε. Σχεδόν κανένας από τους Λατίνους μαχητές δεν πάτησε το πόδι του στους Αγίους Τόπους, παρά μόνο διοχέτευσαν όλη τους την ενέργεια για την καταστροφή του Βυζαντίου. Η κληρονομιά που άφησε πίσω της η Τέταρτη Σταυροφορία είναι η ολοκλήρωση του Σχίσματος μεταξύ Καθολικής Δύσης και Όρθόδοξης Ανατολής και ο τεμαχισμός της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας σε λατινικά (Πριγκιπάτο της Αχαΐας, Βασίλειο της Θεσσαλονίκης,Βασίλειο των Αθηνών, Βασίλειο του Αιγαίου, Ηγεμονία της Κωνσταντινούπολης) και ελληνικό κρατίδια (Δεσποτάτο της Ηπείρου, Αυτοκρατορία της Τραπεζούντας, Αυτοκρατορία της Νίκαιας).

Οκτακόσια χρόνια αργότερα, ο Πάπας-Ιωάννης Παύλος Β1 εξέφρασε τη λύπη του για τις ωμότητες των Σταυροφόρων, οποίοι «εστράφησαν εναντίον των εν Χριστώ αδελφών μας», όπως ανέφερε το 2001 σε επιστολή του προς τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο. Ανάλογη ήταν και η συγγνώμη του προς τον Οικουμενικό/ Πατριάρχη Βαρθολομαίο Α', κατά τη συνάντησή τους στο Βατικανό το 2004.

Ίσως παραξενεύει η αναφορά στην Άλωση του 1204 από τους Σταυροφόρους αλλά η επιλογή δεν είναι τυχαία. Το 1204 αποτελεί τη συμβολική αφετηρία του νεότερου Ελληνισμού. Η άλωση του 1204 είχε και ευεργετικές συνέπειες σε μία άλλη διάσταση. Ο μέσος Ρωμηός θα συνειδητοποιήσει την σημασία της διαλύσεως της αυτοκρατορίας. Όσο μάλιστα θα παρατείνεται η φραγκοκρατία, η αντιπάθεια εναντίον των Λατίνων θα μετατραπεί σε ομοψυχία. Λόγω δε της διασπάσεως της ενότηττος επιμέρους εθνοτήτων της αυτοκρατορίας μετά το 1204, θα αρχίσει ο τονισμός της εθνικότητας, με εμφάνιση της εθνικής συνειδήσεως. Ο τραυματισμός δε του εθνικού γοήτρου θα γεννήσει την Μεγάλη Ιδέα, ως πόθο επανακτήσεως της Κωνσταντινουπόλεως και ανασυστάσεως της Αυτοκρατορίας.

Συγκεκριμένα :

1. Όλη η περίοδος από την κρίσιμη μάχη στο Ματζικέρτ έως το 1261 αποτελεί μία ενιαία φάση κατά την οποία διαμορφώνεται ο Ελληνισμός μέσα από την αντιπαράθεση με την Ανατολή και την Δύση και την οποία συμβολικά ορίζουμε ως 1204.

2. Με την Άλωση της Πόλης το 1204 οι άρχουσες τάξεις οι στρατιωτικοί, η διανόηση, η κεντρική γραφειοκρατία ακόμα και ο ανώτερος κλήρος συνειδητοποιούν σχεδόν ολοκληρωτικά την Ελληνικότητα της ταυτότητάς τους και προσεγγίζουν την Ελληνική ταυτότητας των λαϊκών στρωμάτων στο πεδίο των παραδόσεων και της νοοτροπίας.

Το έπος του "Διγενή Ακρίτα", τα δεκάδες Ακριτικά τραγούδια, οι αρχαίες παγανιστικές παραδόσεις που μπλέκονται με την χριστιανική παράδοση, η διαμόρφωση της "δημώδους" γλώσσας δείχνει ότι η συνείδηση της διαφορετικότητας των Ρωμιών έναντι όλων των άλλων λαών συγκροτείται στην βάση της εθνικής συνείδησης έστω και να δεν υπάρχει η ρητή αναφορά ,στους αρχαίους Έλληνες όπως συμβαίνει στις πεπαιδευμένες ελίτ οι οποίες διαθέτουν ακόμα μία ελληνιστική αντίληψη της οικουμενικότητας του ελληνισμού. Μπροστά όμως στους νέους θανάσιμους κινδύνους αναγκάζονται και προσεγγίζουν τα λαϊκά στρώματα και αρχίζει να διαμορφώνεται μία πρωτοεθνική ιδεολογία.

3. Το 1204 σηματοδοτεί την ανάδυση του νεότερου Ελληνισμού με τον σχηματισμό εστιών αντίστασης στην Νίκαια της Μ.Aσίας στον Πόντο με την Τραπεζούντα των Κομνηνών, στην Ήπειρο με το Δεσποτάτο της Ηπείρου Μυστρά με το Δεσποτάτο του Μορέως. Εκεί πια βρίσκει γόνιμο έδαφος να αναπτυχθεί ο "ελληνικός πατριωτισμός όπως αναφέρει και Μαρξ αφού η αποκέντρωση πόρων και πληθυσμού σταματά την αυταπάτη της Αυτοκρατορίας κληρονόμου της Ρώμης.

4. Οριστικοποιείται μετά το 1054 η οριστική ρήξη της Ορθοδοξίας με τους Δυτικούς η οποία και πια "Ελληνοποιήθηκε"

5. Τέλος αρχίζει μία τάση γενικευμένης στους Αρχαίους Έλληνες και την Κλασσική Παιδεία που ήδη βέβαια και φτάνει στην Παλαιολόγια Αναγέννηση τον 13ο αιώνα και η οποία τροφοδοτεί την Ιταλική και θα ανακοπεί βίαια τον 15ο αιώνα

Το 1204 και σημασία του ξεχάστηκε. Ίσως η αντιπαράθεση με την Τουρκία κατέλαβε όλο το στερέωμα. Όμως στην σύγχρονη εποχή και ειδικά αυτή της μεταπολίτευσης αποκρύπτεται συστηματικά, παρασιώπηση που σταδιακά αγγίζει και την 2η Άλωση. Η νεότερη γενιά διανοουμένων τείνει να μεταθέτει την γέννηση του Ελληνικού Έθνους στο 1821 λες και το έθνος είναι δημιούργημα του κράτους και όχι το αντίστροφο. Οι νεότεροι Έλληνες στην ουσία Συγκρότησαν την ταυτότητά τους σε αντιπαράθεση και με τη δυτική αποικιοκρατία και όχι μόνο με τους Τούρκους. Αντιπαράθεση όχι μόνο οικονομική ή θρησκευτική αλλά και εδαφική.

Χαρακτηριστικό το περιεχόμενο άρθρου που έγραψε πρόσφατα ο καθηγητής Χρήστος Γιανναράς στην Καθημερινή της Κυριακής:

"Ως το 18ο και 19ο αιώνα η δυτική διανόηση εκφραζόταν μόνο με σαρκασμούς, λοιδορίες, ύβρεις για το «Βυζάντιο» και τα υπολείμματα των Γραικών στον βαλκανικό νότο και τη Μικρασία - ο Βολταίρος, ο Μοντεσκιέ, ο Λεμπώ, ο Γίββων. Ο φιλελληνισμός που γεννήθηκε στη Δύση με αφορμή την επανάσταση του 1821, μάλλον πρέπει να προήλθε από την έκπληξη, τον θαυμασμό, τη συγκίνηση που προκαλούσε το γεγονός ότι οι «εκβαρβαρωμένοι» (όπως προπαγανδιζόταν επί αιώνες στη Δύση) Γραικοί εμφανίστηκαν απρόσμενα με αρετές, ιδεώδη και ηρωισμό αντάξιο των αρχαίων κατοίκων της γης τους.

Βέβαια, γι' αυτή τη παλιγγενεσία οι Γραικοί έβαλαν το αίμα, όμως η Δύση πίστευε ότι έβαζε το «πνεύμα». Την οργανωτική δομή, τους θεσμούς, τον απαραίτητο οικονομικό δανεισμό) ακόμα και τα φυσικά πρόσωπα για να επιτροπεύουν την Ελλάδα ως δυτικό προτεκτοράτο - τη βαυαρική αντιβασιλεία αρχικά, έναν Βαυαρό βασιλέα στη συνέχεια, έξι Δανούς βασιλείς μετά, του οίκου των Ολντενμπουργκ, ώς το 1974. Εδαφικά περιορισμένο στη δυτική μόνο όχθη του Αιγαίου, οικονομικά απόλυτα εξαρτημένο από τη Δύση και θεσμικά παντελώς μεταπρατικό (διοίκηση,παιδεία, Δίκαιο, Τέχνες, θρησκεία: όλα μιμητική αντιγραφή) το ελληνώνυμο κρατικό αποκύημα του «φιλελληνισμού» (ή της ιδιοτελούς ανοχής) των Ευρωπαίων εξαντλούσε στα ασφυκτικά του σύνορα το σύνολο «έθνος» των Ελλήνων. Που σημαίνει: απέκλειε, από την ίδια τη σύστασή του, κάθε φιλοδοξία επέκτασης προς Ανατολάς, κάθε ενδεχόμενο ή βλέψη ανασύστασης του μισητού αντιπάλου της Δύσης: του «Βυζαντίου». Είναι βεβαιωμένο με πάμπολλες μαρτυρίες, πως όταν οι επαναστατημένοι Έλληνες μιλούσαν για την απελευθέρωση, τη «νεκρανάσταση» του Ελληνισμού, δεν εννοούσαν βέβαια ότι θα ξαναστήσουν, σαν έθνος-κράτος, την Αρχαία Ελλάδα! Απελευθέρωση σήμαινε για τους επαναστάτες την οργανική συνέχεια της ιστορικής πραγματικότητας που σάρκωνε ο Ελληνισμός μέχρι την υποδούλωσή του στους Τούρκους: σήμαινε να ελευθερωθεί η Πόλη και η Αγιά-Σοφιά.

Το όραμα να αναστηθεί και να ξαναζήσει ο Ελληνισμός, με όρους αυτεξουσιότητας και ιδιοπροσωπίας στα εδάφη όπου, αιώνες αιώνων, ανθούσε ο «τρόπος» και η γλώσσα των Ελλήνων, τελείωσε σπαραχτικά το 1922. Το άλλο ενδεχόμενο, να οργανωθεί το λυμφατικό κρατίδιο έτσι ώστε να διακονεί την πρόταση πολιτισμού των Ελλήνων, την πανανθρώπινη δυναμική της (να διασώσει το κρατίδιο, σε θεσμούς και σε κατά κεφαλήν καλλιέργεια, την αντιπρόταση στον ατομοκεντρισμό και τη χρησιμοθηρία της Δύσης) απλώθηκε και αφανίστηκε από την ξιπασιά των εθελούσια «Γραικών», αλλά και τον ακαταμάχητο πρωτογονισμό του ιστορικό- υλιστικού καταναλωτικού μονόδρομου."

Κάποτε ο Οράτιος είπε ότι η Ρώμη κατέλαβε τους Έλληνες δια των όπλων, όμως οι Έλληνες κατέλαβαν την Ρώμη δια του πολιτισμού...

Με αφορμή το περιεχόμενο του παρακάτω βίντεο όποιος δεν έχει την διάθεση και την υπομονή να το ακούσει ολόκληρο για να κατανοήσει με αφορμή την τέχνη της Μουσικής ότι η Πόλις ΔΕΝ ΕΠΕΣΕ ΠΟΤΕ, ας προσέξει τι ψάλλει ο μουσουλμάνος Μουεζίνης στο 51:49 καθώς και την είσοδο της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας στο 3:56

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 29 Μαΐου 2017 14:25

HEADER  

 
+5 PUSCAS: Ανατριχίλα !!!

Έτσι ακριβώς, αδελφέ μου ... έτσι ακριβώς ...

29-05-2014 21:44 #1
 
 
+5 sagoundon: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

Εκπληκτικό άρθρο, αλλά...:
1. Που απευθύνεσαι; Θα κάτσει να διαβάσει ο νεοέλληνας για να ανοίξει το μυαλό του;
2. Τι του λες τώρα (δηλαδή ο Γιανναράς) του νεοέλληνα (ωχ, αδερφέ): "να διασώσει το κρατίδιο, σε θεσμούς και σε κατά κεφαλήν καλλιέργεια, την αντιπρόταση στον ατομοκεντρισμό και τη χρησιμοθηρία της Δύσης". Αφού πλέον η χρησιμοθηρία είναι υπεραξία στην καθημερινότητα των νεοελλήνων.
3. Προσωπικά, πάντα πίστευα και πιστεύω ότι δεν έχουμε ΤΙΠΟΤΑ ΚΟΙΝΟ με την λεγόμενη Ευρώπη, αλλά βιαίως "εξευρωπαϊστήκαμε".
4. Ο εξαίρετος Πατρίκ Λη Φερμόρ είχε κάνει τον διαχωρισμό του (νεο)έλληνα από τον ρωμιό και την εποχή που το έγραφε πίστευε πως οι πιο πολλοί Έλληνες αισθάνονταν Ρωμιοί. Σήμερα πλέον οι Ρωμιοί έχουν εξαφανιστεί βιαίως.

ΥΓ. Βιαίως δεν σημαίνει μόνο με τα όπλα. Μεγαλύτερος είναι ο βιασμός που προκάλεσε η τηλεόραση τις τελευταίες δεκαετίες (και όχι μόνο αυτή).

29-05-2014 22:34 #2
 
 
+1 dreico4: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

29-05-2014 23:17 #3
 
 
+2 trouman: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

ΜΠΡΑΒΟ!!!
Κωστής Παπαγιώργης:
Eχουμε μια ιστορία δεκαπέντε αιώνων για την οποία ντρεπόμαστε (από τον 5ο αι. ώς τον 20ό). Oφείλεις να την ξέρεις (να την ψάξεις). Eίναι το θέμα της ελληνικής ταυτότητας. Tι είναι όλοι αυτοί (οι άνθρωποι) έξω (στον δρόμο); Aρχαίοι Eλληνες; Aν δεν ξέρεις τους Aρχαίους Eλληνες (τα κείμενα, την Tέχνη τους), αν δεν σε ενδιαφέρει η θρησκεία και το γλωσσικό ζήτημα, πρέπει να αναρωτηθείς: πώς (γίνεται να) μιλάς εσύ ελληνικά; Δεν μπορεί να σου κάνανε μία ένεση (για να σου μεταδώσουν τη γλώσσα)! Aν αρνείσαι να το ξέρεις, σημαίνει ότι φοβάσαι. (Φρόντισε) να μάθεις, γιατί (πώς έγινε) να μιλάς ελληνικά σήμερα».

30-05-2014 01:47 #4
 
 
astronaut: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

Πάει πολύς καιρός που είχα να νιώσω αγαλλίαση μετά την ανάγνωση ενός άρθρου.
Θα με πεις.. αγαλλίαση?
Κι όμως...
Όταν έχεις χρόνο ρίξε μια ματιά στο link. Νομίζω, όλο και κάτι ενδιαφέρων θα ανιχνεύσεις.
http://www.prisonplanet.gr/εθνικα/51950-sir-στήβεν-ράνσιμαν-τι-ήταν-το-βυζάντιο-και-γιατί-βυζάντιο-σημαίνει-ελλάδα

* Θράκη (ανατολική), Κύπρος, Μακ(τσ)εδονία, Βόρεια Ήπειρος, Τσαμουριά, Γκρίζες ζώνες, ΑΟΖ κλπ κλπ κλπ κλπ κλπ κλπ ............

@ sagoundon
Οι ικανοί ορίζουν, γεωμετρούν & κομίζουν πολιτισμό. Οι υπόλοιποι είτε ακολουθούν είτε φθονούν.

30-05-2014 02:03 #5
 
 
+1 sagoundon: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

astronaut: Οι ικανοί ορίζουν, γεωμετρούν & κομίζουν πολιτισμό. Οι υπόλοιποι είτε ακολουθούν είτε φθονούν.

Θα συμφωνήσω μόνο στο τελευταίο ρήμα. Δεν έχω αυταπάτες: δεν υπάρχει πλέον ελληνικός πολιτισμός και οι ικανοί που αναφέρεις δεν μπορούν να κομίσουν τέτοιον πολιτισμό. Πολιτισμός υφίσταται, όταν μετέχει σε αυτόν η κοινωνία και τέτοιο υπαρκτό γεγονός ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ.
Αντίθετα, αυτοί που φθονούν προχωρούν και στην καταστροφή αυτού που φθονούν, γιατί δεν μπορούν να το προσεγγίσουν ούτε κατά διάνοια. Συστηματικά ήδη από τον 11ο αιώνα (με κείμενα αρχικά) και στη συνέχεια με πράξεις (1204, άγριος προσηλυτισμός επί Τουρκοκρατίας κλπ) που κορυφώθηκαν τον 20ο αιώνα, κατάφεραν να καταστρέψουν οριστικά τον πολιτισμό και τον τρόπο ζωής που κόμιζε αυτός ο πολιτισμός.

30-05-2014 08:10 #6
 
 
+2 sagoundon: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

Ο ελληνικός πολιτισμός, ο γνήσια ανθρωποκεντρικός με την ανάδειξη του προσώπου (και όχι του ατόμου) που αναπτύσσει σχέσεις με τα άλλα πρόσωπα (άρα δημιουργεί κοινωνία) και μετέχει ενεργά στην κοινωνική ζωή (άρα ακεί πολιτική με την γνήσια έννοια του όρου), αντικαταστάθηκε βίαια από τον άγριο ατομοκεντρισμό και την χρησιμοθηρία (χρησιμοποιώ ο,τιδήποτε για να ικανοποιήσω το εγώ μου).
Έτσι φτάσαμε στον πολιτισμό του ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ (σε όλες τις εκδηλώσεις της σημερινής ελληνικής κοινωνίας) και όχι του ΕΙΝΑΙ (της ουσίας δηλαδή).
Το λεγόμενο "Βυζάντιο" (γιατί εμείς το ονομάζουμε έτσι) συνέχισε επί αιώνες τον ανθρωποκεντρικό ελληνικό πολιτισμό και τον διέσωσε και σε άγριες συνθήκες (τουρκοκρατία, ενετοκρατία). Η τεχνολογία (όχι βέβαια ότι φταίει η τεχνολογία) του 20ου αιώνα βοήθησε αποφασιστικά στην επικράτηση του ατομοκεντρικού δυτικού πολιτισμού.
Ο "πολιτισμός" της δύσης (δηλαδή της "Ευρώπης") είναι ΑΝΤΙΘΕΤΟΣ με τον ελληνικό πολιτισμό.

30-05-2014 08:19 #7
 
 
pavlos_nuernberg: Από την ξιπασιά των εθελούσια «Γραικών»,

Ποιός να καταλάβει , εδώ δώσαμε το 12 στην μουσάτη...

30-05-2014 09:38 #8
 
 
+3 petran71: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

ΠΑΙΔΙΑ ΑΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΚΑΛΑ ΛΕΕΙ "ΕΙΣΑΚΟΥΣΟΝ ΚΥΡΙΕ";

30-05-2014 12:26 #9
 
 
+1 arkadopontios: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

petran71, ο μουεζίνης ψάλλει σε άπταιστα ελληνικά " κύριε εκέκραξα προς σέ εισάκουσόν μου , εισάκουσόν μου κύριε"

30-05-2014 12:42 #10
 
 
+1 astronaut: @sagoundon

Ας μην ξεχνάμε ότι ο Έλληνας πολεμούσε συνεχώς για 150 χρόνια. 150 χρόνια, από το ’21 μέχρι το ’74, έδινε το αίμα του. Και μάλιστα, έχοντας στις πλάτες του 400 & 500 χρόνια σκλαβιάς. Και ξαφνικά, βρέθηκε σε μια συμμαχία/ένωση που εκτός από εδαφική σταθερότητα του προσέφερε και (πολύ) εύκολο/ακούραστο χρήμα.
Το ότι 40 χρόνια τώρα επιδοθήκαμε σε ανεξέλεγκτο -Δυτικού τύπου- καταναλωτισμό είναι δικαιολογίσιμο. Οι Δυτικοί χρηματοδότησαν την Επανάστασή μας, συνεπώς οι Δυτικοί όρισαν το σύνταγμα-τους θεσμούς- τις κοινωνικές δομές του Κράτους μας, οπότε μοιραία -όταν σταματήσαμε να πολεμάμε- μιμηθήκαμε τον (όποιο) πολιτισμό τους.

ΥΓ Η μεγαλύτερη πουστι@ των Δυτικών προς το Έθνος μας είναι η στρεβλή αποκωδικοποίηση -και κατα συνέπεια εφαρμογή- της έννοιας της Δημοκρατίας. Ο μόνος τρόπος για να συνεχίσουν να στρεβλώνουν την πρόταση πολιτισμού μας προς την οικουμένη είναι να "μας συνεχίσουν" απλά να υπάρχουμε ως Κράτος... Εάν εκλείψει η "Ελληνική Δημοκρατία" αυτομάτως θα αναδυθεί ένας ευροσκεπτικισμός για τη Δημοκρατία. Και αυτό είναι το τελευταίο που θέλουν οι εξουσιαστές.

ΥΓ1 Σαφώς και υπάρχουν πεφωτισμένοι νεοΈλληνες που είναι ικανοί να ορίσουν πολιτική και να (ανα)παράξουν πολιτισμό. Θα έρθουν στο προσκήνιο όταν οι πολιτισμένοι νιώσουν την ανάγκη να εκπολιτιστούν. Είτε λέγονται νεοΈλληνες είτε Δυτικοί λαοί.

30-05-2014 14:39 #11
 
 
gabriello: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

αψογο αρθρο...ο γιανναρας και ο ζουραρις ειναι απο τους λιγους διανοουμενους που εχουν απομεινει σε αυτη τη ρημαδοχωρα

30-05-2014 15:22 #12
 
 
sagoundon: astronaut

1. Είμαι απόλυτα απαισιόδοξος στο συγκεκριμένο θέμα. Δεν πιστεύω σε καμμία αναβίωση του ελληνικού πολιτισμού. 4 χρόνια "κρίσης" και δεν υπήρξε ούε ένα βηματάκι προς μια τέτοια κατεύθυνση (το αντίθετο μάλιστα). Όπως πολύ σωστά λέει ο Γιανναράς: οι λαοί(σαν τον ελληνικό), όταν αποκοπούν από τον δικό τους τρόπο ζωής, γίνονται χειρότεροι από οποιονδήποτε άλλο, γιατί αδυνατούν να προσαρμοστούν στον τρόπο ζωής των άλλων (κοινώς, δεν μπαίνουν σε καλούπια- δεν μπορούμε να γίνουμε ευρωπαίοι).
2. Και μόνο η χρήση της λέξης "δημοκρατία" από τους δυτικούς είναι προσβολή. Ουδεμία σχέση έχει ο κοινοβουλευτισμός με τη ΔΗΜΟ-ΚΡΑΤΙΑ. Ο κοινοβουλευτισμός είναι καμουφλαρισμένη ΑΡΙΣΤΟ-ΚΡΑΤΙΑ και έχει τις ρίζες της στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία (από κει ανασύρθηκε για τις ανάγκες των αστών του 17ου αιώνα και μετά- πότε ήθελαν οι αστοί δημοκρατία; μόνο επίφαση).

30-05-2014 16:28 #13
 
 
astronaut: @ sagoundon

Δεν τίθεται κανένα θέμα αναβίωσης. Ο Ελληνικός πολιτισμός υπάρχει, έχει συνέχεια και μεταλαμπαδεύεται καθημερινά.
- Από το ευγενές χαμόγελο ενός χωρικού σε έναν τουρίστα που έτυχε να παραβρεθεί στο τοπικό πανηγύρι μέχρι το τεστ Παπ.
- Από τον Όμηρο και τον Ευκλείδη μέχρι τον Νανόπουλο και τον Κριμιζή.
- Από την Επίδαυρο και το Άγιο Όρος μέχρι τον Ελύτη και τον Παπαθανασίου.
- Από τις Θερμοπύλες και την Αργώ μέχρι το Ρούπελ και τις θάλασσες μας ανήκουν εδώ και 2.500 χρόνια.
Τα 4 χρόνια «κρίσης» είναι αποτύπωμα μισής σελίδας στο βιβλίο της Ιστορίας μας. Και αν δεν μας αρκεί αυτό, διότι μιά ζωή την έχουμε κι αν δεν τη γλεντίσουμε, οι ρυτίδες των γιαγιάδων μας και τα χέρια των παππούδων μας μπορούν να μας πουν -χωρίς μα & μου- τι εστί «κρίση».
Τα 4 χρόνια «κρίσης» δεν είναι πολλά εν συγκρίσει με το παρελθόν μας. Πρέπει πρώτα να ξεπεραστεί το στάδιο της οργής για να αρχίσουν να ωριμάζουν οι συνθήκες για «αλλαγή».

30-05-2014 18:54 #14
 
 
sagoundon: Παρελθόν

Τίποτα που έχει σχέση με τον ελληνικό πολιτισμό δεν μεταλαμπαδεύεται καθημερινά. Τίποτα απολύτως. Η συγκυριακή ή εντελώς προσωπική επαφή ελαχίστων ΔΕΝ ΜΟΥ ΛΕΕΙ ΤΙΠΟΤΑ.
ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΕΛΘΟΝ οριστικά. No future που λένε και οι Sex Pistols.
Δεν ελπίζω και ούτε πιστεύω ότι θα έρθει "αλλαγή" από αυτόν εδώ τον τόπο και τους κατοίκους του (βιαστές του).
Η λατρεία αυτού του παρελθόντος είναι ισχυρή και σε εμένα και δεν μπορεί να μου την πάρει κανείς.
ΥΓ. Μετά από τόση μαυρίλα, ας αστειευτούμε και λίγο. Τι "μεταλαμπαδεύεται" καθημερινά;
- Το πονηρό χαμόγελο του χωρικού παραγωγού στη λαϊκή που σε κλέβει στο ζύγισμα.
- Οι τηλεπωλήσεις βιβλίων και οι μεσημεριανές κουτσομπολίστικες εκπομπές.
- Το ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας και παραλίγο όλου του αιγιαλού (θα επανέλθουν).
- Ποιητικές συλλογές από πολιτικούς και διαλέξεις κατά κεφαλήν (εισόδημα) από "διανοούμενους" με "ράμφος". κλπ κλπ
Εν κατακλείδι, 30 χρόνια χρειάστηκαν (ίσως και λιγότερο) για να ακυρωθεί πολιτισμός αιώνων.

30-05-2014 23:04 #15
 
 
GeorgeKazan: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

Δεν αφήνουμε την Πόλη στην ησυχία της, λέω εγώ, και να ασχοληθούμε με κανά νομοσχέδιο για τον αιγιαλό που ξεπουλάει την Ελληνική γη και δεν θα μας αφήνει, σε λίγο, να πατάμε σ' αυτήν αν δεν πληρώνουμε;

Όσο για τον 'μεγάλο καθηγητή' Γιανναρά, Αρκαδοπόντιε, αυτόν τον εμπαθή, εμφυλιοπολεμικό αντι-αριστερό και σύγχρονο 'διανοούμενο ' θιασώτη της θεωρίας των δύο άκρων, λέει, έλεγε και θα λέει πάντα τα δικά του. Που κολλάει αυτό, θα μου πεις, με το απόσπασμα που παρέθεσες... Εμ έλα που κολλάει.

31-05-2014 16:08 #16
 
 
+1 sagoundon: Θα ήταν καλό να συνεχιστεί αυτός ο διάλογος

GeorgeKazan: ο Γιανναράς έχει γράψει πράγματα που κανένας άλλος δεν τόλμησε να θίξει. Μάθαμε πολλά από αυτόν. ΑΛΛΑ: δεν παύει να είναι της πλατωνικής λογικής, δηλαδή της λογικής της αριστο-κρατίας. Δεν είναι αντι-αριστερός. Είναι εναντίον της δημο-κρατίας, εναντίον του λαού. Είναι της λογικής ότι οι "άριστοι", οι "ικανοί" πρέπει να καθοδηγούν τον λαό. Την γνωρίσαμε τραγικά αυτήν την λογική και στην πρόσφατη ιστορία μας και έμελε να ζήσουμε για να βλέπουμε και το ελεεινό κακέκτυπο αυτής της λογικής, τον γνωστό τηλεβιβλιοπώλη-υπουργό.

31-05-2014 19:15 #17
 
 
GeorgeKazan: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

Sagoundon αν έχει διαβάσει την Πολιτεία και τους Νόμους του Πλάτωνα ο Γιανναράς ποσώς με ενδιαφέρει. Αυτό που επισημαίνω είναι ότι ο εν λόγω κύριος που εξαίρει τον Ελληνισμό και το πνεύμα του και τον πολιτισμό του κτλ κτλ καλλιεργεί εδώ και δεκαετίες από τους πιο βρώμικους διχαστικούς λόγους στο εγχώριο "διανοούμενο" στερέωμα, Αν έχεις διαβάςει τι λέει για αριςτερά, κομμουνιςμό, εμφύλιο κτλ και διαφωνείς μαζί μου, καταλαβαίνουμε τον κόσμο διαφορετικά, δεν πειράζει.

31-05-2014 22:30 #18
 
 
+1 sagoundon: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

GeorgeKazan: που διαφωνώ μαζί σου; Ίσα ίσα που σου εξηγώ, γιατί ο Γιανναράς μιλά και γράφει έτσι. Και στο ξαναλέω: δεν είναι απλά αντι-αριστερός, είναι ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. Είναι της ελιτίστικης λογικής της αριστοκρατίας που ενστερνίζονται όλοι οι νεοφιλελεύθεροι σήμερα (και όχι μόνο). Είναι της λογικής που κατηγοριοποιεί τους ανθρώπους σε ανώτερους και κατώτερους. Ό,τι πιο σιχαμερό.

ΥΓ. Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός έφτασε στο απόγειό του σε περίοδο ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ.

01-06-2014 07:04 #19
 
 
+1 GeorgeKazan: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

Συγγνώμη Sagoundon, παρεξήγησις....

01-06-2014 11:59 #20
 
 
astronaut: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

Η θέσπιση του Δημοκρατικού Πολιτεύματος είναι ίσως η κορυφαία στιγμή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού. Ο ανθρώπινος νους (δεν μας αφορά αν ήταν ο Σόλων ή ο Κλεισθένης) συνειδητοποίησε για πρώτη φορά στα χρονικά ποιό Πολίτευμα είναι το Ιδεατό. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο ανθρώπινος νους συνειδητοποίησε ποιό Πολίτευμα είναι ανώτερο των υπολοίπων...
Εξίσου δε σημαντικό είναι και ότι εφαρμόστηκε (έστω) ανά χρονικά διαστήματα.

Προσωπικά, θεωρώ ισάξια, ίσως και σπουδαιότερη στιγμή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, τη θέσπιση των Ολυμπιακών Αγώνων. Όχι επειδή η θέσπισή τους είναι προγενέστερη της Δημοκρατίας, αλλά διότι είναι η στιγμή που οι πόλεις-κράτη συνειδητοποιούν την κοινή τους μοίρα στον ρου της Ιστορίας. Συνειδητοποιούν τον όρο «εμφύλιος πόλεμος» και διακόπτοντας κάθε (μεταξύ τους) πολεμική δραστηριότητα κατα τη διάρκεια των Αγώνων προσδιορίζουν τα μέλη της φυλή τους/μας.

Από τον πυρήνα των Ολυμπιακών Αγώνων πάμε τώρα στο νόημά τους.
Ποιό είναι αυτό?
Μας το υποδεικνύει το πρώτο αγώνισμα των Ο.Α., ο αγώνας δρόμου (το 100άρι).
1. Όλοι οι διαγωνιζόμενοι, ψηλοί-κοντοί-γεροδεμένοι-αναιμικοί, είναι μεταξύ τους ΙΣΟΙ. Γι’αυτό εκκινούν από την ίδια αφετηρία-ευθεία.
2. Η προσπάθεια ΌΛΩΝ έχει κοινή χρονική αφετηρία, το λάκτισμα του αφέτη.
3. Οι όροι διεξαγωγής του αγωνίσματος είναι ΚΟΙΝΟΙ για όλους τους διαγωνιζόμενους.
Έτσι, προκύπτει ο πρώτος (καλύτερος-ικανότερος-ταλαντούχος), ο δεύτερος (καλύτερος-ικανότερος-ταλαντούχος), ο τρίτος (καλύτερος-ικανότερος-ταλαντούχος) κοκ. Χωρίς μα & μου.
Αντίστοιχα, υπάρχουν πιο προικισμένα πνεύματα και λιγότερο προικισμένα. Ακόμα κι αν μετέχουν κοινής Παιδείας. Από τη μία μπορεί να ακούγεται υποτιμητικό και ρατσιστικό, όμως ο Ευκλείδης, ο Αριστοτέλης, ο Αϊνστάιν, ο Πλανκ, ο Τέσλα και πόσοι άλλοι (μάς) το αποδεικνύουν καθημερινά.

Καλό μήνα - Ο ΠΑΟΚ ενώνει - γάβροι μουν!ά στη χώρα της π0υστιάς

01-06-2014 17:18 #21
 
 
+1 sagoundon: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

astronaut: Παράθεση:

Έτσι, προκύπτει ο πρώτος (καλύτερος-ικανότερος-ταλαντούχος), ο δεύτερος (καλύτερος-ικανότερος-ταλαντούχος), ο τρίτος (καλύτερος-ικανότερος-ταλαντούχος) κοκ. Χωρίς μα & μου. Αντίστοιχα, υπάρχουν πιο προικισμένα πνεύματα και λιγότερο προικισμένα. Ακόμα κι αν μετέχουν κοινής Παιδείας. Από τη μία μπορεί να ακούγεται υποτιμητικό και ρατσιστικό, όμως ο Ευκλείδης, ο Αριστοτέλης, ο Αϊνστάιν, ο Πλανκ, ο Τέσλα και πόσοι άλλοι (μάς) το αποδεικνύουν καθημερινά.
Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει την παραπάνω πραγματικότητα. Όντως τους ταλαντούχους τους τιμούσαν ιδιαίτερα οι αρχαίοι. Το ταλέντο (η ικανότητα, η αριστεία) όμως εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους. Οι πρόγονοί μας το ήξεραν πολύ καλά. Αιώνες αυτοθεωρούνταν άριστοι (ικανότατοι) οι έχοντες (καταγωγή, γη, περιούσια). Σε αυτό προσπάθησε να βάλει τέλος η αρχαία δημοκρατία (δεν τα κατάφερε). Ακόμα και σήμερα αυτή η λογική κυριαρχεί.
Επειδή, λοιπόν, η ικανότητα είναι πολύ επικίνδυνη, δηλαδή γεννά ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ, γιαυτό οι αρχαίοι προσπαθούσαν να την περιορίσουν με την θρησκεία: ΑΤΙΣ(=τύφλωση του νου λόγω αλαζονείας) ΥΒΡΙΣ- ΝΕΜΕΣΙΣ. Και όταν πλέον ούτε η θρησκεία μπορούσε να συγκρατήσει την αλαζονεία, έρχεται η δημοκρατία να θεσπίσει έναν εξαιρετικό θεσμό, τον ΟΣΤΡΑΚΙΣΜΟ. Με τον οστρακισμό το σύνολο αποφάσιζε ποιος ήταν ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ για την δημοκρατία και ΕΞΟΡΙΖΟΝΤΑΝ, όσο ικανός και να ήταν.

01-06-2014 19:01 #22
 
 
sagoundon: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

Στην δημοκρατία τις τύχες δεν τις καθορίζουν οι ικανοί, οι άριστοι, αλλά ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ, Ο ΔΗΜΟΣ. Στην αρχαία δημοκρατία μετείχαν όλοι ανεξαιρέτως περιουσίας, ηλικίας, ικανότητας κλπ. Αυτό το γεγονός δεν εκμηδενίζει την ατομική ικανότητα. Ίσα ίσα που την οδηγεί στην υπηρεσία του συνόλου. Ακριβώς το αντίθετο με σήμερα.

01-06-2014 19:05 #23
 
 
savic: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω...

https://www.youtube.com/watch?v=Wybp775s9IE
29η Μαΐου Τερζάς Λάζος Αμαραντίδης Ασλανίδης Πάρθεν η Ρωμανία Κωνσταντινούπολη

https://www.youtube.com/watch?v=y-fZMXah8xs
Πάρθεν η Ρωμανία - Γιώργος Αμαραντίδης

29-05-2015 17:21 #24
 
 
+1 rouki: ΑΠ: Η Πόλις ΔΕΝ εάλω!

Θα δώσω συγχαρητήρια όχι μόνο στον Αρκαδοπόντιο, αλλά και σε όλα τ' αδέλφια, που με τα μεστά μηνύματά τους έδειξαν ανώτερο πνευματικό επίπεδο και με εξέπληξαν, όχι μόνο με τον ήρεμο τρόπο τους, αλλά και με την ωριμότητά τους και τις γνώσεις τους.
Μπράβο ρε αδέλφια είμαι πολύ υπερήφανος που είμαι ΠΑΟΚτσής κι έχω τέτοιους συνοπαδούς.

29-05-2015 21:10 #25
 

Μόνο εγγεγραμμένοι χρήστες έχουν δικαίωμα να σχολιάσουν.

Τελευταια posts

Τι γραφουν τα ΜΜΕ

  • Για τον ΠΑΟΚ
  • Για τους αντιπαλους
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
MOD_NEWS_PRO_GK4_NSP_PREV MOD_NEWS_PRO_GK4_NSP_NEXT
Τέσσερις στο όριο

Τέσσερις στο όριο

18-11-2017 | inpaok.com

Ρέι vs Γιαννιώτης

Ρέι vs Γιαννιώτης

18-11-2017 | inpaok.com

«Θα παλέψουμε…» (Pic)

«Θα παλέψουμε…» (Pic)

18-11-2017 | paok24.com

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
MOD_NEWS_PRO_GK4_NSP_PREV MOD_NEWS_PRO_GK4_NSP_NEXT
Χάνει τον ΠΑΟΚ

Χάνει τον ΠΑΟΚ

19-11-2017 | paok24.com

Εκτός και ο Χατζηισαϊας

Εκτός και ο Χατζηισαϊας

19-11-2017 | paokrevolution.net

Βαρύ το κλίμα στην ΑΕΚ

Βαρύ το κλίμα στην ΑΕΚ

13-11-2017 | e-handball.gr

Paokmania.Gr - To ανεξάρτητο site των οπαδών του ΠΑΟΚ | All rights reserved.